1. rész - 2. rész - 3. rész - 4. rész - 5. rész - 6. rész

3. RÉSZ
A FORGATÓKÖNYV
Az 1. részben elhatároztuk, hogy filmet csinálunk a nyáron
A 2. részben átgondoltuk, hogy miről is szóljon a film.
MOST ELÉRTÜNK A 3. RÉSZHEZ
A következő lépés a forgatókönyv elkészítése
Ez a filmkészítés legfontosabb része, mert ha rossz a forgatókönyv, akkor hiába jók a szereplők, kiváló az operatőr, remek a díszlet, az egészből nem jön ki semmi igazán jó.
Tehát a forgatókönyv.
Akármit is láttál vidám amerikai filmeken, improvizáló /a pillanat ihletése alatt ötleteket kitaláló / rendező zsenikről, vagy a forgatás közben éjszakánként szenvedéllyel újraíró megszállottakról, ezek látványos, de nem hasznos formái a filmkészitsének
Ahhoz, hogy a munka elinduljon tudnod kell:
MI történik?
KIKKEL történik?
HOL történik?
______________________________
Hogy néz ki egy forgatókönyv?
Sokféle formája van.
Manapság a legáltalánosabb ez a forma:
_______________________________
Részlet a Miniszter félrelép c. film forgatókönyvéből
1 KÜLSÕ.BUDAPEST, ALKONY
Helikopterfahrt: háztetõk, aztán a Gellért-hegy mögül emelkedve egyszer csak elõbukkan a Szabadság-szobor és Pest látképe.
Új hangszerelésben Cserháti Zsuzsa énekli a régi pesti slágert:
"Én mindig Pestrõl álmodom,
Nekem csak õ a Párizsom"
És tovább a helikopterrel: Budapest. Hosszú snitt, Duna, Erzsébet-híd, át a Lánchíd alatt...
"A Nagy körút, a Grand Boulvard,
Az Oktogon, a Place Pigalle,
És az sem okozhat nagy zavart,
Hogy kéklõ Dunánk nem Szajna part."
Ha nem is kéklõ a Duna, de gyönyörû. Egy kis furgon fut a pesti alsó rakparton, rajta felirat: Pizza Hut. Vele megyünk föl egész a Parlamentig. A 6-os kapunál megáll, egy fiatalember ugrik ki belõle, kezében a pizzával a kapuhoz siet.
1/A KÜLSÕ. PARLAMENT, 6-OS KAPU, ALKONY
A PIZZAFUTÁR a kapu elõtt álló kormányõrhöz lép, és gyakorlott mozdulattal felmutatja a parlamenti belépõjét.
KORMÁNYÕR
Jó napot!
PIZZAFUTÁR
Jó napot. Endrei Béla, Pizza Hut.
KORMÁNYÕR
A szokásos madáreledel Galamb úrnak?
PIZZAFUTÁR
Az.
KORMÁNYÕR
Margaríta?
PIZZAFUTÁR
Nem, forzatella, ananászos, hagymás...
Kicsit felemeli a kezében tartott doboz fedelét.
KORMÁNYÕR
(beleszagol)
Óh...
Nagyot nyel, majd bólint. A pizzafutár átlép a detektorkapun, és elindul befelé.
_____________________________________
Régebben használták a két hasábos megoldást, áttekinthetőbb, de nem divatos
1. jelenet Nagyvárosi utca Béla és Edit jönnek Megállnak egy lámpánál. Edit idegesen nézeget, mikor vált már zöldre |
Béla: Na és mi van? Edit : semmi Béla: Semmi? Edit : Semmi |
2. jelenet Lakás - rendetlen értelmiségi környezet Béla maga elé bambul az ágy szélén Mellette egy félig rágott alma.... |
A rádióból hisztérikus ováció hallatszik, valaki éppen nyert egy slágeres bögrét |
De kinézhet bárhogy a forgatókönyv, csak áttekinthető legyen és a munkatársaid ki tudják olvasni belőle, mi az ő dolguk a filmben.
A forgatókönyben szerepelnie kell mindennek, le kell írni, átgondolni, hogy mit látunk a képen, a képek milyen sorrendben jönnek egymás után, milyen hatást várunk tőlük, s ezt a hatás mivel tudjuk elérni,
Igen. LE KELL ÍRNI!
A GONDOLAT ELSZÁLL, CSAPONG. AZT HISSZÜK, HOGY JÓL KIGONDOLTUK. ÉS AMIKOR LE KELL ÍRNI MEGLEPŐDÜNK, HOGY EZ IS HIÁNYZIK, JA AZT IS LÁTNI KELLENE, ÉS MI VAN A HÁTTÉRBEN? ÉS HONNAN KERÜL ELŐ AZ A SZEREPLŐ? |
A Sulinett szerint:
Forgatókönyv
A film írásos előképe, amely (jelenetekbe) rendezve rögzíti annak cselekményét, a párbeszédeket, utal a szereplők jellemére, a környezetre, a napszakra, a film stílusára. A forgatókönyvre épül a filmben dolgozó munkatársak (színész, operatőr, díszletterevező stb.) együttműködése. A producert a forgatókönyv alapján bízzák meg a finanszírozók (alapítványok, tévétársaságok, befektetők, bankok) a film megvalósításával, s a producer is többnyire a forgatókönyv alapján kéri fel a film fontosabb munkatársait.
A forgatókönyv nyomán készülő ún. technikai forgatókönyv a párbeszédeken kívül utalásokat tartalmaz az egyes beállításokra (a kamera pozíciójára (plán) és a felvevőgép mozgásárakameramozgás).
A forgatókönyv nem ritkán valamely irodalmi mű adaptációja.
A forgatókönyvet sokszor megelőzi a szinopszis, a filmötlet rövid vázlata, illetve a treatment, amely a szinposzis 12-15 oldalban kibontott formája vagy a filmnovella, a filmötlet irodalmi kidolgozása. Ezek a szövegek a cselekmény, a karakterek, a konfliktusok illetve a majdani film stílusának érzékeltetésére szolgálnak, dialógust nem feltétlenül tartalmaznak. Olykor készül ún. story board is, amely a film jellemző beállításainak rajzos sorozata.
A forgatás ideje alatt a forgatócsoport ún. diszpozíciós könyvből dolgozik, amely napra lebontva megjelöli a leforgatandó képeket, jeleneteket, pontosan meghatározza a stáb egyes részlegeire vonatkozó feladatokat (berendezés, kellék, ruha, technika, stb.)
A filmkészítők a forgatókönyvnek igen eltérő jelentőséget tulajdonítanak. (filmes stílusirányzatok) Eizenstein pl. a forgatókönyvet csak vázlatnak tekintette. Jancsó Miklós vagy a francia újhullám számos fontos képviselője, pl J.L. Godard úgyszintén. Mások, mint pl. Alfred Hitchcock vagy Fábri Zoltán rendkívül pontos forgatókönyveket írtak, sőt gyakran készítettek story board-ot is és a forgatás során hűségesen követték azt. -
IDÉZET: sulinett/ http://www.sulinet.hu/media/forgatokonyv.htm
Az u.n. irodalmi forgatókönyvben az író a vágyait fogalmazza meg, azt, amit szeretne.
A következő alkalommal munkatársakat, szereplőket, helyszíneket keresünk.