Néprajz és Média

100 év múlva mi lesz fontos?

Állandó oldalak

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

A filmkészítés átverés, manipuláció, becsapás, ámítás. Bármennyire bizonygatjuk az ellenkezőjét. És akkor is, ha nem fikcióról van szó, hanem a "valóság" bemutatásáról. 

Kezdődik a válogatással:

 A felvett valóságból azokat a részeket mutatjuk meg, amik a céljainkat szolgálják. 

Egy nagyon leegyszerűsített példa magunkról:  Ha az elmúlt szemináriumról azt szeretnénk üzenni, hogy nagyon vidám, összejövetel volt, a kamerahasználat gyakorlása közben készült videóból ezeket a képeket fogom kitenni a blogra: Kedves, szép lányarcokat, mosolyognak, derűsek

petraklara3.jpg

alexi1.jpg

 /több példa ITT/

Ha nem én rakom ki a képeket, egy rosszindulatú szerkesztő ugyanebből a fordítottját is ki tudja hozni, hiszen mindenféle pillanatok találhatók a vágott anyagban, s egy állókép montázsból az már nem derül ki, hogy melyik volt túlsúlyban, melyik volt a meghatározó, melyik volt csak egy pillanat.

A szerkesztő dönti el mit akar elérni, milyen hatásra törekszik.

Amikor egy show közvetítésénél a vezényelt és persze fizetett közönség önfeledten őrjöng és éljenez és hisztérikusan ünnepel intésre, akkor nekem, a nézőnek tudnom kell, hogy az valami nagyon jó, hiszen ahogy a mondás tartja: „…, milliárdnyi légy nem tévedhet!”

A képek, jelenetek sorrendje:

A montázs, a képek kiválogatása egymásutáni sorrendje a film születése óta kiváló eszköz. Már a középiskolában is megtanuljátok mit mondtak róla  a nagy klasszikusok még a múlt század elején.

Ha már átverésről van szó a jelenetek egymásutániságával kiválóan manipulálunk.

Most egy egyszerű mai példa: emlékeztek a Barátság extrákkal c.  'nem is olyan rossz' kategóriájú romantikus film elejére?

Figyelmetekbe ajánlom a FINAL CUT c. filmet, ha nem is vetítik moziban legalább olvassatok róla, és ha lesz rá igény tanszéki vetítésen megnézhető. /egy kritika és ismertető/ / a DVD extrái alapján készített ismertető/

És montázs ügyben a két klasszikus:
Berlin, egy nagyváros szinfóniája
Ember a felvevőgéppel

Gondolkodni mielőtt:

Ha nézel egy dokumentumfilmet, ahol azt hallod a kommentárban hogy mennyire fantasztikus hogy valaki EGYEDÜL megküzd és felmegy és megcsinálja és kibírja és egyedül nekivág! ne felejtsd el soha, hogy valaki fel is veszi azt a képet. /még akkor is, ha a mai technika adta lehetőségeket kihasználva pl. az ő kezében van a kamera, a fejére rögzítve pl. de közben látod, hogy látsz egy másik képet, ahol őt látod a fején a kamerával, tehát nincs egyedül, egy stáb, de legalább egy operatőr van mellette... 

Ha látod, hogy a medve kitör az erdőből és fenyegeti az embereket, akkor, ha figyelsz látod, hogy több szemszögből is mutatják, hogy míg az életveszélyről beszélnek, egy több kamerás stáb állja körül, amikor a hős ember kimászik a halál torkából és elzavarja a rémes támadót, a feltételezhetően idomított, vad grízzlyt. Szóval, gondolkodj, s csak azután higgy a szemednek. 

Nemrég került fel a netre - nagy népszerűséget szerezve - ez a videó. Pontosan illusztrálja a fentebb mondottakat.
 

Régen dédiék még azt mondták: igaz, hiszen benne van az újságban.

Aztán rájöttek, hogy nem minden igaz, ami nyomtatott szó.

Később az a mondás járta, hogy de a saját szememmel láttam, benne volt a tévében!

Aztán kiderült, amit a saját szemeddel látsz, az nem az, ami van, hanem amit  mutatni akarnak Neked.

/ és itt elsősorban nem azokra a felröppenő teóriákra gondolok, hogy pl. az ikertornyokba nem csapódtak be a gépek, hiába láttuk a szemünkkel, hogy a holdraszállás sem történt meg... naponta keletkezik ilyesmi. de hogy mi az igaz... hát ...

72985.jpg

 A filmkészítés kezdeteiről és az első híradókról van szó:

"...Az első filmvetítések sikert arattak, s a siker nyomán beindult a nagyüzem ... Már a legelső időszakban is csaltak:

PLETYKÁK:
Lumierek híradós stábja rögzítette a Király esküvőjét, de a felvétel nem sikerült, ezért újra el kellett játszani a nagy pillanatot, szerencsére a király maga vállalta, hogy részt vesz a megismételt szertartáson.
Melies cégét viszont megbízták egy másik király koronázásának felvételével. A biztonság kedvéért a fifikás filmesek már jóval az esemény előtt megrendezték az ünnepséget, ahol állítólag a királyt egy hentessegéd alakította, a királynét egy mosónő, de a lényeg, hogy ezt a változatot vetítették világszerte az esemény megtörténte után, mint hiteles beszámolót.
Fontos volt, hogy a birodalom polgárai lássák, amint királyuk fejére kerül a korona, örök hűséget fogad, s hogy a király csak egy hasonmás? Ki gondolta volna?
Egyébként a kor technika eszközei, a nehézkes kamerák, a gyenge fényérzékenységű nyersanyag elég gondot okozott, így ha biztosat akartak, hát nyugodt körülmények között megrendezték az eseményeket.
http://homepage.eircom.net/~musima/historymotion/camera.htm
Ezen az oldalon sok képanyag, kamerákról, vetítőkről a Lumiere fivérek korából.

lumiere camera.jpg

Amíg egy valóságos esemény másolatát készítik el a filmesek azért, hogy azt, ami történt élvezetesebben, látványosabban mutassák meg, addig igazán nincs baj, mert ez ugyan nem valódi, de igaz.

A baj akkor van, amikor pl. a haditudósításokat stúdióban vették fel, statisztákkal és főként, ha azok egyáltalán nem arról szóltak, ami a valóságban történt, s erre is van számtalan példa
Mi van ha a Holdra szállás nem történt meg, csak a stúdióban?
Nagyon reméljük az emberiség érdekében hogy ez csak rágalom, kacsa, hamisság
De itt van pl. az olajtól fuldokló madár esete. Jó pár éve egy tanker baleseténél a világsajtót, minden televíziót bejárt a kép, amin egy madár kétségbeesetten próbál kikecmeregni a tengerből a tollára ragadt olajtól elnehezülve .

20.jpg

Aztán kiderült, hogy az a madár soha nem élt azon a vidéken, ahol a olajkatasztrófa történt, valahol máshol, egy másik esetben vergődött a tengerben.
Ez most bűn, vagy csak a hatás kedvéért egy nem valódi, de igaz képet használtak fel?
Akkor ezt lehet?
Talán.
Kivéve, ha a médiamunkások valamelyike öntötte le olajjal a madarat.
Dehát mindenre van példa.
Lehet, meg tudják csinálni, tehát megcsinálják
Erről szól a film, amit ajánlok:
A csúcs manipuláció filmje

 

Amikor a farok csóválja...

(Wag the Dog)
színes, magyarul beszélő, amerikai filmszatíra, 97 perc, 1997

http://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=3808

 

 

 

Szólj hozzá!

/Összefoglaló a legutóbbi /2014. 04.11./ szemináriumról./

Többen többször elmondták, magam is mindig ezzel jövök: itt a 21. században a kamera már olyan eszköz, mint a ceruza, vagy néprajzos gyűjtők kezében a diktafon, fonográf.

Samsung_kezben.jpg

Hogy a kamera használata tényleg olyan legyen, mint a ceruza, kicsit gyakorolni kell. Meg kell szokni, meg kell ismerni, meg kell szelídíteni az eszközt, hogy kézhez simuljon. Ha sikerül kiismerni a kamerát, akkor remek munkatárs lesz. Nemcsak művészi alkotások létrehozására való eszközt kell látni benne, hanem hétköznapi használati tárgyat. Ez a 21. század! végül is!

/Jó persze nincs mindenkinek. Akinek meg van, az nem használja ki. A gondolatot próbálom elhinteni, hogy amikor az iskolában, müv. házban, múzeumban a beszerzést tervezik, ne felejtsék el, hogy ez nem hobbi, hanem fontos használati tárgy./

A kamerával ugyanúgy el kell kezdeni firkálni, ahogy  a kisgyerek tanulja a ceruza használatot.

Ezzel próbálkoztunk a legutóbbi foglalkozáson.

Az eredményt  – persze „magánban” – megkapták, akik ott voltak.

Néhány kiemelt kép erejéig azért mutatom, hogy miről is volt szó:

Először is sokat nevettünk magunkon, a másikon.

Sára „zombis” ötlete alkalmat adott a fényhatások nézegetésére
sara1.jpg
A zombik köztünk vannak :)

Ugyanaz a fényhatás, ami a történetben misztikus  a riportalanyt furcsává teheti
/ hacsak nem furcsa maga is és azt akarjuk hangsúlyozni. /

emese_ablak.jpg

A kamera és a „alany” viszonyáról is szó esett. Ha fentről, szemből vagy alulról fényképezzük egészen más érzése támad a nézőnek

Szó esett sokmindenről. pl. a lötyögős, semmire nem jó képekről...

harmas_lotyog.jpgPersze egy alkalom csak játékra ad lehetőséget, de talán az igényt felkelthette.

/Szolgálati közlemény: Legközelebb az igaz vagy hamis témáról és a jegyekről lesz szó. Már most elkészíthető egy bemutató, szinopszis, videófelvétel a "mit üzennék a 100 év múlva itt tanuló néprajzszakosoknak?" témáról. Azoknak mondom, akik nem tudtak részt venni a közös munkában, de szeretnének jegyet./

Szólj hozzá!

Szeminárium vázlat

1. rész
 Egy feltételezett  videó készítése közbeni megpróbáltatások:

Feltételezzük, hogy a "Hagyományőrző Debrecen online" pályázatot hirdet

Mi legyen?

Találok egy témát: pl. Disznóvágás az Egyetem Néprajz Tanszékén

diszno.jpg

Mi indokolja a témaválasztást? 

Mit kíván a pályázat kiíró?

Mit akarok én?

Kikkel?

Kiknek?

- magamat meggyőztem- 

Szinopszis, pályázati anyag elkészítése

cím 

tartalom

gyakorlati kérdések 

beadtam

Dramaturgiai tanács, vita, mit változtathatok?

elfogadták

Felkészülési tervet készítek

esemény időpontja 

előkészületek tervezése

forgatókönyv írása

 - elképzelem, hogy mi lesz - nem fikcióról van szó mégis kell forgatókönyv.

 - kezdőkép -  zárókép

mi lesz a központi esemény

 - hogyan építkezik a videóm. honnan hova jut?

 - mi okozza a feszültséget?

 - kinek a szemszögéből nézem az eseményeket?

                 a böllér,

                 a disznó

                 az egyetemista botorkálása

                 a néprajz tudományok professzora

az elképzeléshez milyen eszközök kellenek?

segítők kellenek -e 

FORGATÁS - MINDEN MÁSHOGY VAN, DE MÉGIS LEFORGATOM. 

leforgattam

ott az anyag az SD kártyán vagy HDD -n

hogyan kezdem a vágást?

muszterelés, szerkesztés, script alapján sorrend készítése

van kezdő képem?

akarok eleje montázst, teailert?

van e zenei kiséret

milyen betűtípus illik,

milyen átünéseket, effekteket  használok

zárókép stábista

 kész

leadtam

változásokat kérnek....

 

végre mehet fel a netre!

fogadom a gratulációkat

__________

2. rész

kamera használati gyakorlatok

Szólj hozzá!

A televízió persze működik. Dolgoznak a nagy látványos produkciókat előállító megszámlálhatatlan embert felvonultató stábok. A dokumentum és ismeretterjesztő műfajokban is 5 -6 fős csapatok készítik a kiváló anyagokat, de a 21. század megteremtette az egyszemélyes stábot, az egyszemélyes videó újságírót. Nemzetközileg elfogadott neve:  video jurnalist 

Ugyan már a kilencvenes években feltűnt a beta technika megjelenésével néhány videós, aki 9 kg-os kamerát cipelt a vállán, de ez a műfaj ezé a századé, a kicsi, HD minőséget létrehozó,  fényérzékeny és hangérzékeny kamerák megjelenésével teljesedett ki. Ma már a BBC -nek 600 videó újságírója van.

Néhány tudnivaló  erről a műfajról:

A videós készíthet anyagokat televízió műsorok kiegészítéseként és dolgozhat az internetre, ahol gyakran - a mondanivaló érdekességétől függően - akár ugyanannyi nézőt is szerezhet magának. Lehet ez  önálló mű, lehet egy blog része, vagy online újságok, tévék anyaga. 

A videojurnalist újságíró, operatőr, rendező, szerkesztő, vágó, gyártásvezető és technikus egyszemélyben. Kitalálja, megszervezi, felveszi, megvágja és feltölti az anyagát. 

Azt hallottam, hogy a sztárriporterek, a múltszázadi tévék nagyon ismert figurái lenézik a videó újságírót. Biztos vannak ilyenek, de az is igaz, hogy ők már nem engedhetik meg maguknak, hogy a zsebükből - táskájukból előrántott kis kamerát dugjanak a riportalanyuk orra alá, mert tőlük nagy stábot, fontosodást, lámpákat és sminkest várnak el.

 egy ministáb a kilencvenes évek elejéről:

ministab.jpgmikrofonos, /néni a piacról/, hangmérnök, segédoperatőr, technikus, operatőr, asszisztens, rendező
és akkor még a gyártás nem is volt a helyszínen. És a vágó majd csak a vágóasztalon találkozott a felvett anyaggal. Bár mivel ez már  betacam kamerával készült egy beta montírozóban várta, hogy összerakhassa a felvett anyagot. és már nem is vágónak, hanem montírozónak hívják, már editál ...

Az alábbi videóban, négy percben megismerkedhetünk a kamerák változásával a kezdetektől, a holnapig. Nagyon érdekes

 Néhány dolog, ami különbözik a hagyományos riporter+ operatőr+hangmérnök stáb és a videó újságíró esetében:

Mivel a kamera is  a riporter kezében van, nem tud mindig a riportalany szemébe nézni, mert a monitort is néznie kell, ráadásul egészen közel kell lennie az alanyához, hogy a hang is jó legyen. Ez kétirányú. Vagy idegesítő, vagy nagyon intim kapcsolatot teremt. /nekem sok tapasztalatom van, és legtöbbször  a második jön be, ketten vagyunk egy szobában, ez jót tesz egy jó beszélgetésnek/

Ha valaki rossz riporter hiába van a háta mögött egy tekintélyt parancsoló stáb, azért vacak marad.

Érdekes, és többféle véleményt olvastam arról, hogy az - e a jó, ha a videojurnalist nagy pakkal jön és megpróbálja a stábot pótolni, van lámpája, mikrofonja, fényt mér, és állvánnyal egyensúlyoz... vagy jön a kis kamerával a zsebében ... ?
Van, amikor bizony nem árt, ha van egy mikroport a táskájában, néha egy fejlámpa sem árt ... ezt mindig a helyszín és téma határozza meg.

Az állvány nagyon kényelmes, de kézben tartva is el lehet érni, hogy hasznos legyen a kép, főként ha az alany nem ül a klasszikus, unalmas riport szituációban, hanem valamilyen munkát végez, jön megy, elfoglalt, ilyenkor meg nem is lehet másként mint kézben tartott kis kamerával követni Őt.

A vágás, montírozás, editálás , a felvett anyag összerakása jó érzéket kívánó, nem könnyű feladat. Vannak világhíres rendezők, akik ezt nem bízzák másra, s van, aki csak akkor tette a lábát a vágószobába, amikor a jelenetek már össze lettek fércelve.

Sokat tudnék erről beszélni, de FILMKELLE blogon megírta helyettem, érdemes megnézni, akit a téma érdekel, sajátos stílusa van, de a lényegi mondanivalója fontos és jó.

Sok gyakorlati példa, összefoglaló tudnivaló van ezen a blogon, akit érdekes a téma, böngésszen!

 

Címkék: filmvilág stáb ministáb egyszemélyes stáb videojurnalist

Szólj hozzá!

A 21. században a technikai lehetőségek változásával /könnyű, fényérzékeny kamerák, elérhető, profi vágóprogramok/  az internet hozzáférés terjedésével, a you tube, letölthető filmek, közösségi oldalak világában új műfajok jöttek létre.

A hagyományos  tévés műfajokról sok - ajánlottam is - leírás szól. Ezek fontos, képernyőn megjelenő, nagylétszámú, professzionális intézményekben készülő formák.

A fent emlitett változások nyomán bárki, akinek van érzéke, tehetsége és gondolata készíthet közreadható videó felvételeket

Ezeket a rövid videókat még nem foglalták műfajokba, de léteznek.

Általános jellemzőjük hogy rövidek: max 15 perc.

Felmérések bizonyítják, hogy ennél hosszabbat nem néznek szívesen az internet használók, vagy a mobiltelefonon videót nézők.

Most azokat a home videókat nem számítjuk, amik csak arról szólnak, hogy "ezt a ruhát  akarom megvenni", "most vele járok" vagy "Így reggeliznek a kutyák".

BÁR, ha azt vesszük a filmművészet legelső alkotásai, - ma iskolai tananyagok -  ugyanilyenek voltak.

http://multturkasz.blog.hu/2012/11/13/1895_es_a_mozi_megszuletett

Most azokról az interneten bemutatásra kerülő videókról ejtsünk néhány szót, amik céllal készülnek és valamiféle mondanivalójuk van, valami érdekes, fontos dologról tudósítanak, valamit bemutatnak. És! igényesek,

Ilyen videók készítésére készültök éppen

Itt van példának: BRÚNÓ A KOCKAFENOMÁN

https://www.youtube.com/watch?v=WzX2gfH0XrM&app=desktop

 Itt is ajánlom  az Y MEDIA TEAM   http://www.ymediateam.com/ dolgait. Veletek korú, lendületes fiatal emberek.

Általános, gyakran látható internetes műfaj a várost, intézményt bemutató videó

Pl. a DEBRECENI EGYETEMET AJÁNLÓK

http://www.egyetemter.hu/main.php?f=kiir&oid=327&mid=1

szívesen láttam volna olyan változatot is, ami nem készülhetett volna 20 -30 évvel ezelőtt is akár

Új divat a timelapse videó. Ma már minden fényképezőgépen van erre alkalmas program, így egyre terjed, mert látványos és szép. Persze ez is unalmassá tud válni, ha nem eredeti és izgalmas a tartalma.

Most készül  a budapesti de már látható  pl. a szegedi timelapse 

http://vimeo.com/82584656 

  vagy az éjszakai égbolt mozgását követő szépség

http://vimeo.com/85134959

Mindig megemlítem,  ennek a műfajnak a klasszikusát, bizonyítván, hogy a technika nem minden.
A NYITÁNY a debreceni Vadász János alkotása, 1965 –
ben Arany Pálmát nyert Cannesben
 http://www.daazo.com/film/5698ae82-910e-102c-a455-000e2e531ae0

Ide idézek két nagyváros bemutató klasszikus filmmontázst, amit nagy nehézkes kamerával és rengeteg tehetséggel készítettek annak idején az alkotóik. Viszont a kultúránk részei lettek! 

http://multturkasz.blog.hu/2012/07/14/berlin_egy_nagyvaros_szimfoniaja

A klip a kezdeti történet mesélő változatok után ma már sokszor zenére vágott össze nem függő szokványos snittek halmaza, de néha, ha szól valamiről nagyon jól ki tudja használni a műfaj sajátosságait: zenére, pár percben, valamit

A technikai változása izgalmas, de tiltott műfajokat is teremt.

Kialakult  a filmletöltések lehetőségével és a vágóprogramokhoz való egyszerű hozzáféréssel  az újraértelmezett montázs, ami kiforgatja a filmsnitteket, képeket.

susumem.jpgez a kép egy valódi mém

Videót is tudnék mutatni, de ezekkel kapcsolatban tökéletesen ellentmondásos a véleményem. Miközben nagyon élvezem és szórakoztatónak tartom a műfaj némelyik kiemelkedő alkotását :), mint filmkészítő kötelezően tiltakozom ellene. :(
Hát így, de mivel lehet ilyent csinálni és sokan meg is teszik, úgysem lehet meggátolnia terjedését.

 és a jövő?

 HoloVisionHologram.jpg

jó munkát!

Szólj hozzá!

Következő alkalomra:

Videó készítés 1. rész

1. A forgatandó videó témájának pár soros összefoglalója - mit, miért, kiknek?

2. A megvalósítás módjának felvázolása - hol, kivel, mivel?

3. Mindezek megvédése a "tanács " előtt /A tanács lehet dramaturgiai tanács, gyártási értekezlet, pályázati elbírálók gyűlése./ ezúttal mi magunk, a szeminárium résztvevői leszünk a Tanács

/Előre is elküldheted levélben a tervezett videód témáját/

talán segít ez az oldal: 
http://neprajzesmedia.blog.hu/2014/03/31/_uj_idoknek_uj_dalaival_501

+ Gyakorlat:  kamera használat /akinek lehetősége van rá, hozzon kamerát. /

cam22.jpg

persze, aki tudja használni a kamerát még nem operatőr, de indulásnak elengedhetetlen a kamerával való barátság akár előtte állsz, akár kezedben fogod.

Ha az igazi nagy operatőrökről szeretnél tudni eztmegazt ITT olvashatod

és lásd a http://multturkasz.blog.hu/oldalon pl. Sára Sándorról szóló cikkeket.

 

A FÉLÉV LEZÁRÁSA:

akik rendszeresen jártak, azoknak nem lesz ezzel gondjuk /ahogy megbeszéltük a legelején/

akik nem jártak, mégis szeretnének osztályzatot: készíteniük kell egy videót, saját szerepléssel, vagy prezentációt, vagy tanulmányt és még egy beszélgetésen is részt venni. A "nekem jó lesz egy kettes is" - nem működik - csak jó jegyet lehet kapni, de azért meg kell dolgozni. :) 

____________________________

 

Ajánlott olvasnivaló: történelmi áttekintés - egyféle vélemény a technikai eszközök használatáról, változásairól az írás megjelenésétől a mobiltelefonok uralkodásáig. 

http://www.vilagossag.hu/pdf/20060227155758.pdf

 

Szólj hozzá!

Videókészítési tanácsok néprajzosoknak.
/ A multturkasz.blog.hu oldalról átvéve/

Egy vélemény, ami elkerülendő:

"Amikor a filmesek néprajzi filmeket készítenek, ezek talán filmek, de nem néprajziak, amikor néprajzkutatók készítenek filmet, azok talán néprajziak, de nem filmek..." 

(Jean Rouch: A néprajzi film in: A népszerű tudományos film, 
Budapest, 1981. 207.p.; Filmművészeti Könyvtár 66.) 

 Készítsünk saját videót

Egészen máig a technika sok nehézséget okozott a spontán, hiteles és hatásos kutatási filmek elkészítésénél. Ma, amikor a technika teljes egészében mindenki rendelkezésére áll, használata pille könnyű,  mégis kevesen élnek a videótechnika lehetőségeivel a kutatásban, vagy  a tanításban

Sára Sándor interjú – a könnyű technika átgondolatlan használatáról

Néhány alapvető fogásra és elkövethető hibára, felvételi technikára, vágási fortélyra hívnám fel a figyelmet, nem videó készítési tanfolyamot kívánok tartani, csak  ösztönözni arra, hogy akár a jövendő diákjaik, akár nagyobb közösségek számára készítsenek bemutatókat a a kutatási területükről.

első alkalom: 

Videó készítésének kiinduló kérdései:

1. mit akarok

2. kikkel akarom - riportalany, szereplők, helyszín

3. kiknek akarom?
 -  kutatóknak, mert szenzációs, 
 -  tanítványoknak, ők még nem láttak ilyent,
 -  néprajzi filmfesztiválra, az első díjért

4. szinopszist, treatmentet, forgatókönyvet írok

5. gyártási tervet készítek

6.  összeállítom a stábot 
1 fős -  én beszélgetek, kérdezek, és a kamera is nálam van
2 fős - értelemszerűen 
3 fős stábban  pontosan tisztázni kinek mi a feladata az előkészítésben és a forgatáson 

A munka megkezdése előtt készüljön írásos terv
Azt hiszi az ember, hogy tudja mit akar, szinte látja maga előtt.. de le kell írni, mert akkor derül ki, hogy az elképzelés működik -e. Előjönnek az ellentmondások. Az írás közben letisztulnak a gondolatok.  Le kell ülni és elképzelni hogy mit fogok látni, ahhoz mi kell, hogy azt lássam, kellenek-e kellékek, fontos-e a napszak... ezer dolog.
Ez a forgatáson és a vágáson is meghálálja a rászánt időt. Ha előre átgondolom, hogy mit fogok látni, a vágáson is könnyebb lesz.

Ha van egy tervem, akkor van mit eldobnom, amikor a valóságos forgatáson váratlan események, helyzetek kerülnek elő, tudom hova, hogyan illeszthetem be az új dolgokat, s mi az, ami sokkal jobb, mint amit elképzeltem... ilyen is van, de ez nem ment meg. Az elképzeléseket le kell írni.

szinopszis/ treatment
A treatment /szinopszis a film történetének rövid, néhány oldalas összefoglalója, amiből megtudhatjuk  mi a témánk, mi a célunk vele, kik a szerelők, hol játszódik a történet, milyen akadályokra számíthatunk, kikkel mikor akarjuk elkészíteni... 

részletes leírás -  ugyan játékfilmre vonatkozik, de tanulságos lehet

másik típusú treatment leírás

_______________________________

néhány evidencia:

Ha beszélgetés, emlékezés a témám, akkor is próbáljam meg munka/valamilyen tevékenység közben mutatni és beszéltetni a szereplőt. Ne kelljen riport szituációba ülnie, ami eleve kis visszafogottságot, vagy riportalanyként való viselkedést eredményez.

/érdemes a forgatás előtt kicsit összebarátkozni, de a témát ne mondassák el vele előre/

Saját "láthatóságom": 
- beszélhetek kamerával szemben, esetleg sétálás közben, de hatásosabb, ha odaillő képek alatt hallani a felvezetést - ha szükséges
- jó a hatása, ha együtt "dolgozom" a riportalannyal, etetjük a malacot, én is kapok a locsolásból, szalonnázunk ...
- ha a téma megengedi a kérdések ki is vághatók, 

Érdemes felvenni tárgyakat, a környezet jellemző részleteit.

Legyen a videónak bevezetése, lezárása, összefoglalója

Persze senkit ne akadályozzanak ezek a szabályok, ha valami nagyon eredeti, soha nem látott elképzelése van és azt meg is tudja csinálni, ám legyen! 

 Gondoljátok át! és hajrá!

Szólj hozzá!


asz1.jpg

Csináljunk filmet. De hogyan? Néhány tréfás - komoly ötlet a bizonytalankodóknak

1. rész 2. rész - 3. rész 4. rész 5. rész - 6. rész


 NYÁRI FILM

- bevezető -

A Kamerát kézbe! sorozat egy diákfilm pályázat indulóinak kívánt tanácsokat adni, hogy bátran pályázzanak azok is, akiknek még nem volt kamera a kezében, azzal a meggyőződéssel, hogy manapság a kamera ugyanolyan eszköz, mint a ceruza vagy a toll.

A nyarat érdemes lenne kihasználni arra, hogy beletanuljatok a filmkészítés tudományába. nem kell ehhez más, csak bátorság, meg persze kamera, és fantázia, és ötletek és ügyesség, meg egy csapat.. szóval néhány apróság. Gyerünk! Ugorjunk neki! Miért nézzük mindig azt, amit mások akarnak nézetni velünk, Csináljuk meg a saját filmünket. Nem olyan nehéz. Gondoljatok a régi filmesekre.  A 19. század végére, amikor egyszercsak megszületett a film. Valami, ami addig még nem volt. Pedig nekik is csak egy kamerájuk volt, amit ráadásul tekerni kellett, nem lehetett mozogni vele, kézbe venni, ráközelíteni a kép részleteire. Mégis. Alkotások születtek.

Haladjunk lépésről lépésre a fejlődés útján:

Amikor a 1895 - ben a Lumiere testvérek levetítették az első filmjüket,  A vonat érkezését, a nézők a legenda szerint hisztérikusan felugráltak, nehogy elüsse őket a közeledő mozdony. Aztán következett A baba reggelije, ami egy idilli pillanatkép. Aztán az emberek megszokták, hogy a vásznon mozgó képet látnak. Egyre fontosabb lett mi kerül a kamera elé.
Ezt az utat azok is bejárják, akik megvásárolják a család videokameráját, levideózzák a kisöcsi születésnapját, a horgászó pocakos nagybácsit, kikacagják magukat egymás esetlenségein, aztán elunják, egyre ritkábban kerül elő a kamera.
Ne hagyjuk porosodni!. Kövessük a hőskorszak alkotóit! Csináljunk filmet! /vagyis ma már videót, de nem szőrözzünk!

Fogjuk hát meg a kamerát, felejtsünk el mindent, építsük fel a mi mozinkat.

De mi legyen az?

"BÉLA videó"

Ez a film lehet egy vicces jelenet - Béla és a bőrönd

Lehet egy tábori karakter - Béla

Lehet egy esemény sajátos szemszögből - Béla a reggeli szemszögéből

Lehet fantasztikus - Bélát elragadják az UFO -k

Lehet lírai - Béla lepkegyűjteménye

Lehet ironikus - Bélára ráborul az álom

Lehet katasztrofális - Béla magábaroskad


 Ha hiszünk benne, bármilyen hatás elérhető a jó képkivágás, az ötletesen megválasztott szereplők és kellékek, a képek sorrendje, ritmusa, a furcsa kísérő zörejek segítségével.

Csak kreativitás és tehetség. A többi jön magától.

 Következik a 2. rész Szerezzünk kamerát valahogy és kezdjünk el gondolkodni, miről is akarunk filmet csinálni


Címkék: kamera lumiere saját film

Szólj hozzá!

KAMERÁT KÉZBE!

2. RÉSZ
MEGFIGYELÉSI SZAKASZ

Eszköz: a szemünk, fülünk, agyunk

A megfigyeléshez, adatgyűjtéshez  nem tilos fényképezőgépet vagy videó kamerát használni, de elsősorban a fejünkre van szükség.

 Mit látunk a környezetünkben, ami esetleg másokat is érdekel?

Hogy tudnám úgy nézni, ahogy eddig még nem?

Próbáljunk olyan kérdéseket feltenni magunknak, ami váratlan, nem szokványos.

Nézz körül és vedd észre a furcsa, oda nem való dolgokat, és indulj el, nyomozd ki!

Gondolj pl. arra, mit állt ki a kifli, amíg idejutott - milyen a világ egy kifli szemszögéből?

De talán egyszerűbb beleképzelni magad egy állat bőrébe - mit lát a kutyád? Vagy a kakas a baromfiudvarban?

kutya.jpg

GONDOLKODJUNK EGY KAKAS, EGY MACSKA, EGY KUTYA  FEJÉVEL.

 Vagy! Mi lenne, ha A NAGYMAMA FEJÉVEL gondolkodnál?

Ez ráadásul egyszerű, mert őt meg is lehet kérdezni, valamiről, ami, bezzeg! teljesen másként volt az ő idejében. 

 Mi lenne, ha elképzelnéd, hogy idecsöppen a 21. századba az a kislány, aki a DÉDI volt, a múlt század harmincas éveiben, és eljátszanátok a történetet a haverokkal.

 Összefoglalva a 2. részt:

Tehát ki kell találnod, hogy milyen filmet szeretnél:

  • Egy a környezetedben meglevő érdekes dolog - amit dokumentálsz, azaz felveszel úgy, ahogy történik, vagy egy szokatlan szemszögből, de nem változtatod meg, nem te találod ki /dokumentumfilm/
  • Egy a környezetedben levő személlyel beszélgetsz, és ezt rögzíted / riportfilm/
  • Kigondolsz egy történetet /fictió/ és létrehozod, vagy kitalálsz bármilyen elképesztő dolgot, és azt a videó eszközeivel megvalósítod.
Következik a  3. rész . Az ötlet megvan, most mit csináljak?

Címkék: dokumentum kamera riport fiction más fejével

Szólj hozzá!

1. rész 2. rész - 3. rész 4. rész 5. rész - 6. rész

WritingRobot-sm.jpg

3. RÉSZ

A FORGATÓKÖNYV

 

Az  1. részben  elhatároztuk, hogy filmet csinálunk a nyáron

A 2. részben   átgondoltuk, hogy miről is szóljon a film.

MOST ELÉRTÜNK A 3. RÉSZHEZ

A következő lépés a forgatókönyv elkészítése

Ez a filmkészítés legfontosabb része, mert ha rossz a forgatókönyv, akkor hiába jók a szereplők, kiváló az operatőr, remek a díszlet, az egészből nem jön ki semmi igazán jó.

Tehát a forgatókönyv.

Azaz: Pontosan le kell írnod, hogy mi lesz a filmben

Akármit is láttál vidám amerikai filmeken, improvizáló /a pillanat ihletése alatt ötleteket kitaláló / rendező zsenikről, vagy a forgatás közben éjszakánként szenvedéllyel újraíró megszállottakról, ezek látványos, de nem hasznos formái  a  filmkészitsének

Ahhoz, hogy a munka elinduljon tudnod kell:

MI történik?

KIKKEL történik?

HOL történik?

 ______________________________ 

Hogy néz ki egy forgatókönyv?

Sokféle formája van.

Manapság a legáltalánosabb ez a forma:

_______________________________

Részlet a Miniszter félrelép c. film forgatókönyvéből

1 KÜLSÕ.BUDAPEST, ALKONY
Helikopterfahrt: háztetõk, aztán a Gellért-hegy mögül emelkedve egyszer csak elõbukkan a Szabadság-szobor és Pest látképe.
Új hangszerelésben Cserháti Zsuzsa énekli a régi pesti slágert:
"Én mindig Pestrõl álmodom,
Nekem csak õ a Párizsom"
És tovább a helikopterrel: Budapest. Hosszú snitt, Duna, Erzsébet-híd, át a Lánchíd alatt...
"A Nagy körút, a Grand Boulvard,
Az Oktogon, a Place Pigalle,
És az sem okozhat nagy zavart,
Hogy kéklõ Dunánk nem Szajna part."
Ha nem is kéklõ a Duna, de gyönyörû. Egy kis furgon fut a pesti alsó rakparton, rajta felirat: Pizza Hut. Vele megyünk föl egész a Parlamentig. A 6-os kapunál megáll, egy fiatalember ugrik ki belõle, kezében a pizzával a kapuhoz siet.
1/A KÜLSÕ. PARLAMENT, 6-OS KAPU, ALKONY
A PIZZAFUTÁR a kapu elõtt álló kormányõrhöz lép, és gyakorlott mozdulattal felmutatja a parlamenti belépõjét.
KORMÁNYÕR
Jó napot!
PIZZAFUTÁR
Jó napot. Endrei Béla, Pizza Hut.
KORMÁNYÕR
A szokásos madáreledel Galamb úrnak?
PIZZAFUTÁR
Az.
KORMÁNYÕR
Margaríta?
PIZZAFUTÁR
Nem, forzatella, ananászos, hagymás...
Kicsit felemeli a kezében tartott doboz fedelét.
KORMÁNYÕR
(beleszagol)
Óh...
Nagyot nyel, majd bólint. A pizzafutár átlép a detektorkapun, és elindul befelé.

_____________________________________

Régebben használták a két hasábos megoldást, áttekinthetőbb, de nem divatos

1. jelenet

Nagyvárosi utca

Béla és Edit jönnek

mindketten unottak, hosszú szünetekkel ejtenek ki egy egy szót

Megállnak egy lámpánál. Edit idegesen nézeget, mikor vált már zöldre

 

 

 

Béla: Na és mi van?

Edit : semmi

Béla: Semmi?

Edit : Semmi

2. jelenet

Lakás - rendetlen értelmiségi környezet
reggel - a nap laposan süt be az ablakon

Béla maga elé bambul az ágy szélén

Mellette egy félig rágott alma....

 

 

A rádióból hisztérikus ováció hallatszik, valaki éppen nyert egy slágeres bögrét

 

De kinézhet bárhogy a forgatókönyv, csak áttekinthető legyen és a munkatársaid ki tudják olvasni belőle, mi az ő dolguk a filmben.

A forgatókönyben szerepelnie kell mindennek, le kell írni, átgondolni, hogy mit látunk a képen, a képek milyen sorrendben jönnek egymás után, milyen hatást várunk tőlük, s ezt a hatás mivel tudjuk elérni,

Igen. LE KELL ÍRNI!
A GONDOLAT ELSZÁLL, CSAPONG. AZT HISSZÜK, HOGY JÓL KIGONDOLTUK. ÉS AMIKOR LE KELL ÍRNI MEGLEPŐDÜNK, HOGY EZ IS HIÁNYZIK, JA AZT IS LÁTNI KELLENE, ÉS MI VAN A HÁTTÉRBEN? ÉS HONNAN KERÜL ELŐ AZ A SZEREPLŐ?

A Sulinett szerint: 

Forgatókönyv

A film írásos előképe, amely (jelenetekbe) rendezve rögzíti annak cselekményét, a párbeszédeket, utal a szereplők jellemére, a környezetre, a napszakra, a film stílusára. A forgatókönyvre épül a filmben dolgozó munkatársak (színész, operatőr, díszletterevező stb.) együttműködése. A producert a forgatókönyv alapján bízzák meg a finanszírozók (alapítványok, tévétársaságok, befektetők, bankok) a film megvalósításával, s a producer is többnyire a forgatókönyv alapján kéri fel a film fontosabb munkatársait. 
A forgatókönyv nyomán készülő ún. technikai forgatókönyv a párbeszédeken kívül utalásokat tartalmaz az egyes beállításokra (a kamera pozíciójára (plán) és a felvevőgép mozgásárakameramozgás).
A forgatókönyv nem ritkán valamely irodalmi mű adaptációja.
A forgatókönyvet sokszor megelőzi a szinopszis, a filmötlet rövid vázlata, illetve a treatment, amely a szinposzis 12-15 oldalban kibontott formája vagy a filmnovella, a filmötlet irodalmi kidolgozása. Ezek a szövegek a cselekmény, a karakterek, a konfliktusok illetve a majdani film stílusának érzékeltetésére szolgálnak, dialógust nem feltétlenül tartalmaznak. Olykor készül ún. story board is, amely a film jellemző beállításainak rajzos sorozata. 
A forgatás ideje alatt a forgatócsoport ún. diszpozíciós könyvből dolgozik, amely napra lebontva megjelöli a leforgatandó képeket, jeleneteket, pontosan meghatározza a stáb egyes részlegeire vonatkozó feladatokat (berendezés, kellék, ruha, technika, stb.)
A filmkészítők a forgatókönyvnek igen eltérő jelentőséget tulajdonítanak. (filmes stílusirányzatok) Eizenstein pl. a forgatókönyvet csak vázlatnak tekintette. Jancsó Miklós vagy a francia újhullám számos fontos képviselője, pl J.L. Godard úgyszintén. Mások, mint pl. Alfred Hitchcock vagy Fábri Zoltán rendkívül pontos forgatókönyveket írtak, sőt gyakran készítettek story board-ot is és a forgatás során hűségesen követték azt. -

IDÉZET: sulinett/ http://www.sulinet.hu/media/forgatokonyv.htm


Az u.n. irodalmi forgatókönyvben az író a vágyait fogalmazza meg, azt, amit szeretne.

A következő alkalommal munkatársakat, szereplőket, helyszíneket keresünk.


Következik a  4. rész  KIVEL, HOL, MIKOR?

 1. rész 2. rész - 3. rész 4. rész 5. rész - 6. rész

Címkék: forgatókönyv

Szólj hozzá!

gatigy_thekonyectrio.gif
A fotó GÁTI GYÖRGY fotográfus oldaláról, a KONYEC c. film werk fotói közül került ide 
INNEN
Vesztergombi György (focus puller), Szatmári Péter (operatőr) és Bolla István (fővilágosító)

4. rész
HOL? KIVEL? MIKOR?
Sorozatunk 1. részében elhatároztuk, hogy filmet készítünk
A  2. részben ki kellett találni, miről is szóljon a film és mi legyen a műfaja
A 3. rész  a forgatókönyv elkészítéséhez kívánt segítséget adni,
és most következik a negyedik rész!

BARÁTOK KÖZT

Persze az alcím nem a semmiképpnemajánlott szappansorozatra utal, hanem arra, hogy bizony,  szükséged lehet néhány elengedhetetlen munkatársra.

Kell egy operatőr - persze lehetsz Te is - ez gyakori főleg a riport és dokumentum filmeknél. Ha a második részben ajánlott - más szemszögéből - formát választod, tényleg a legjobb, ha te magad vagy az operatőr. De bonyolultabb feladatoknál nem árt, ha van melletted valaki, aki más szemmel, de a Tiedhez hasonlóan /csak jobban/ látó szemmel nézi a felveendő eseményeket. Az sem baj, ha érdekli a felvétel technikai lebonyolítása, ismeri a felvevő kamera minden titkát, rejtett képességeit, tudja, hogyan kell használni a fényeket, hogy még nagyobb hatást érjen el, megtalálja a megfelelő szemszöget, s amíg Te a rendezői munkával vagy elfoglalva ő képekre vadászik.


Szükséged lehet még gyártásvezető - re /nevezheted asszisztensnek, szervezőnek, producernek, lehet segédje, felvételvezetője, asszisztense, ahogy tetszik, a lényeg, hogy mi a dolga. / A gyártásvezetőnek kell biztosítania, hogy amit elképzeltél, az gyakorlatban kivitelezhető legyen. Ha kigondoltad, hogy az országházban forgatsz, hát el kell intéznie, hogy beengedjenek oda egy kamerával /ez persze csak elméleti példa mert semmi esélye annak, hogy ez sikerül, de ha el tudja intézni, akkor remek szervező és érdemes nagykorában is próbálkozni a produceri pályával/
Ha kell egy teherautó a gyártásvezető szerez egyet,

Ha kell egy kiló liszt, vagy csillámpor a riportalany arcára - beszerzi

Akármit is találtál ki,ismerned kell a helyszínt, engedik- e hogy odamenjél, mi kell oda, kell -e valami berendezési tárgy, nincs -e nagy zaj, mi van a háttérben /a nagy produkcióknál ilyenkor díszlettervező és berendező is megy a terepszemlékre, de ettől most eltekinthetünk/ illetve te tudod, hogy kell -e segítség, és akkor a gyártásvezető a munkatársakat is biztosítja helyszín kereséshez.


Fikciós műsorról beszélünk:

Szereplők. Azt is kitaláltad kik legyenek a szereplők. Kitaláltad pl., hogy a felnőtt főszerepet, egy neves színésznő, mondjuk Hernádi Judit játssza. Csak kell a telefonszáma, egy randevú, a forgatókönyv másolata, hogy elolvashassa, s persze nagy rábeszélő készség, hogy el is vállalja /itt neked is be kell segíteni mert a randevúra már Neked kell elmenned./ Persze általánosabb, hogy nem egy hernádijudit kaliberű szereplőt kérsz meg, hanem a valódi nagymamádat, vagy a matektanárnőt, vagy a boltból a Mártika nénit, mert hallottad, hogy a múltkor említette, hogy szívesen vállalna szerepet, de velük sem úszod meg a randevút. A szereplőnek jár a felkérés szertartása.


A gyártásvezetőnek meg kell szervezni a szereplőválogatást a castingot is. Hiszen pl. a lány vagy fiú főszereplőt nem lehet csak úgy megbízni, mindig jól jön egy kis casting - pl a strandon be lehet mondani, hogy ilyen meg ilyen lányok kellenek, és akkor a strand legszebbjei összegyűlnek és hagyják hogy mustráljátok őket és ...

Persze ha lányok csinálják a filmet, - miért is ne - akkor fiúkat érdemes a strandon gyűjteni.

De ne vicceljük el, a casting nagyon fontos, mert a filmhez a legjobbakat kell megtalálnod.FONTOS! Ne befolyásoljanak a rokoni, ismerősi, a szomszéd néni által javasolt megoldások. Nem biztos, hogy valaki csak azért, mert az unokatestvéred, és itt van és unatkozik, jó lesz főszereplőnek. /Az lehet hogy remek asszisztens lesz, vagy segít a forgatókönyvben, de lehet, hogy semmire sem jó, csak akadékoskodik, akkor a gyártásvezető feladata, hogy eltávolíttassa a helyszínről. Ötlet kérdése, keresni kell mellé egy partnert, aki elviszi hegymászó tanfolyamra./ A lényeg, ne élvezzenek a rokonok, még a barátok se elsőbbséget. A szereplőválogatás a film lelke. Csak a lehető legjobb jöhet. És ebben csak a megérzéseidre hallgass!


TANÁCS: Olyant válassz gyártásvezetőnek, aki soha nem kérdezi meg tőled kétségbeesetten, hogy de ezt hogyan intézzem el? Hanem elintézi. Majd ha nagy lesz, és komoly gyártásvezető, vagy producer, akkor megtanulja, hogy a rendező ötletére elsőnek azt kell mondani, hogy NEM, miközben már gondolkodik, hogy hogyan is lehetne megoldani. De hátha mégsem kell... De ezeket a trükköket még nem kell megtanulni.


Van operatőr, gyártásvezető, kiválasztottuk a szereplőket, és tudjuk hol játszódik a történetünk.

Megint te következel!

Meg kell írnod a technikai forgatókönyvet. Az álmaidat, elképzeléseidet a az irodalmi forgatókönyvet most át kell tenned a valóságba. Már látod a szereplőt magad előtt, a helyszínt, ki honnan tud bejönni, hol tud kiugrani az ablakon.. rajta! De ez már a 5. lecke


Következik az   5. rész.  Az ötlet megvan, most mit csináljak?

Címkék: operatőr casting helyszín stáb gyártásvezető

Szólj hozzá!

VENDÉGELŐADÓ
kamera.jpg


A legnagyobb oktatási intézményekben is gyakori, hogy vendégprofesszort hívnak. Ezt a példát követve illesztettem a Kamerát kézbe! tanácsadó szolgálat részei közé néhány linket, amiben sokan sokféle tanácsot adnak, Válaszd ki, melyiket fogadod meg!
TERMÉSZETESEN AHÁNY HÁZ, ANNYI SZOKÁS
kamera2.jpg

Szólj hozzá!

KAMERÁT KÉZBE!
kamera_majom.jpg
6. rész
MOST MEGMONDOM, HOGY LEGYEN...

Sorozatunk  1. részében  elhatároztuk, hogy filmet készítünk.
A  2. részben ki kellett találni, miről is szóljon a film és mi legyen a műfaja.
A 3. részben  a forgatókönyv elkészítéséhez kívánt segítséget adni,
4. részben megnéztük milyen munkatársakra lesz szükséged, s kinek, mi a dolga
Az  5. részben egy vendégelőadás volt az operatőr munkához kapcsolódó linkekkel
Most következik a hatodik rész:

TECHNIKAI FORGATÓKÖNYV

Mikor van rá szükség? Ha a felvételek több helyszínen, esetleg több kamerával, díszletben, kellékek és ruhák igénybevételével történik
Miért van erre szükség? - A munkatársaknak szükségük van arra az információra, hogy melyik nap, melyik helyszínen, mi kell ahhoz a jelenethez, ami felvételre kerül
A technikai forgatókönyvet a rendező készíti a gyártásvezető közreműködésével

A technikai forgatókönyvben szerepeljen:

- helyszínlista - tervezett díszlet rajzai

- kamerák száma, elhelyezkedése

- világítási beállítások

- a szereplők és a kamera mozgása, kompozíciók

- hangok, szöveg, effektek, utószinkron

- utómunka trükkök,

 

Nézzük meg milyen jó tanácsokkal szolgál a Teleschola

Az adott jelenet leírását tehát a technikai forgatókönyvben a képi oldalon azzal kezdjék, hogy belsőben, vagy külsőben játszódik-e. Ezt követően adják meg, hogy mit vagy kit (kiket) látunk a képeken. Ha ez fontos, írják le a szereplők öltözékét, hajviseletét, a berendezési tárgyakat is. Különösen fikciós filmeknél - célszerű snittekre lebontani a jelenetet, s megadni a plánt, a kameraállást, a kameramozgást, a fényviszonyokat, a kompozíciót stb. Természetesen lehetőség van jelenetekre, képekre lebontott rajzos story board benyújtására is.

Dokumentumfilmek vagy riportfilmek esetén természetesen ad hoc helyzetek is adódnak, s ilyenkor nem lehetséges minden egyes kép előre megtervezése. De még ilyen esetben is célszerű megtervezni a jelenet első és utolsó képének jellemzőit, hogy össze lehessen hangolni az előző jelenet utolsó, illetve a következő jelenet első képével a paramétereket. Interjúbetétek esetén, természetesen nem kell leírni az interjúalany válaszát, minthogy az a tervezés során nem ismerhető. Azonban a főbb kérdések, illetve a várható válaszok körvonalazása a szinkron oszlopban kapjon helyet. Viszont a narráció és a szinkronok közötti átkötőszöveg már legyen előzetesen kidolgozva a technikai forgatókönyv narráció oszlopában.

Ügyeljenek arra, hogy az adott jelenet megfelelő oszlopában utaljanak az atmoszféra, illetve a zene erősségére, halkuló vagy felerősödő voltára. Itt szeretnénk emlékeztetni a technikai forgatókönyvek másik szerepére: a gyakorlatban több szakma képviselői dolgoznak ugyanazon film elkészítésén. A feladatok szakmák szerinti elkülönítése a film forgatásának előkészítéséhez, illetve a keveréshez akkor igazán áttekinthető, ha minden közreműködő a technikai forgatókönyv egy meghatározott részén, azonos oszlopban látja a saját feladatát. Ez is a minél világosabb tagolásra kell, hogy ösztönözzön bennünket.


Persze manapság a nagyüzemi műsorgyártás korában pl. a tévésorozatok esetében a kamerák már beállnak a helyükre maguktól - mint annakidején a jó szódáslovak, akik a kocsmából hazáig jobban tudták az utat, mint a gazdájuk - de mi most nem foglalkozunk ezekkel a kreativitást mellőző képi műfajokkal, mi valami eredetit szeretnénk, és ehhez gondolkodni és tervezni kell. Mert ha az érzéseidet mások számára is látható képpé akarod formálni, akkor tudnod kell annak a módját. De vigyázz, ne a mások által már kipróbált, kitaposott úton haladj, nyugodtan szegd meg a szabályokat, de ahhoz hogy megszegd őket, először meg kell ismerned. Na ez egy nagy igazság volt. Sokra mész vele. Azért mutatok egy kis részletet egy profi technikai forgatókönyvből. MAga a jelenet bizonyára mindenki számára ismerős


Technikai forgatókönyv példa:
Csukás István Süsü, a sárkány c. irodalmi forgatókönyve alapján készítette: SZABÓ ATTILA rendező

virtual_0001.jpg

virtual_0004.jpg

 

virtual_0003.jpg

 

A forgatókönyv stencilezéssel került sokszorosításra 1980 -ban

ablakos.gif


 Ha nem ilyen bonyolult filmet gondoltál ki, akkor természetesen az előkészületek is egyszerűbbek

A lényeg: ne olyanról gondolkodj, amit már láttál valahol
Mindig gondold át, és írd le, hogy mit is szeretnél, sokkal gördülékenyebben megy, ha van egy terved

1. rész 2. rész - 3. rész 4. rész 5. rész - 6. rész

Címkék: Süsü technikai forgatókönyv a sárkány

Szólj hozzá!

22.
március

PREZI

kölyökidő  |  Szólj hozzá!

Mivel  egyértelmű nem volt a válasz arra a kérdésre szeretnétek e használni a prezit, feltételezem, hogy nem ismeritek igazán, miről is van szó.

logo.jpg

Szólj hozzá!

Nagyon ajánlott olvasmányként hívtam fel a figyelmet Horvát János a televíziós műfajokat elemző tanulmányára.

Az alábbi cikk a szerző kételyeiről szól, miközben persze érvényes mindaz, amit leírt, a rohanó változások gyors reagálást kívánnak, ezt figyelembe kell venni.

Szólj hozzá!

A következő szeminárium témája:

VETÉLKEDŐ, VITA

szarvas_1.jpg

amióta világ a világ

MÉDIA vetélkedő

A SZERKESZTŐ mindenek felett

EREDETI VAGY LICENC?

 

1. rész

CSEPÜ, LAPU, GONGYOLA

A vetélkedő illusztrálására a néprajzosoknak kötelező CSEPÜ, LAPU, GONGYOLA  c. 1983 -ban készült sorozatot ajánlom. Akinek  van  m3 csatornája, feltétlenül nézzen bele, hétvégéken sugározzák azt a néhány epizódot, ami megmaradt. 

A hangulat felidézésére egy rövid montázs:

 

A sorozat a saját korában nagyon népszerű volt.

Valóban megmozgatta a falvakat

A KISZ és az Úttörőszövetség támogatását tudhatta a háta mögött - hiszen anélkül egy ilyen országosan mozgosító programot nem lehetett megszervezni

Vitathatatlan érdeme, hogy régi mesterségeket, játékokat hozott felszínre, hogy a benevezett helységek keresték a régi paraszti élet értékeit, a gyerekek megtanultak foglalkozásokat, megismertek tárgyakat, szokásokat. 

A média segítségével a Csepü, lapu, gongyola  tette divatossá a népi kultúra megidézését.

A mai néző számára sok információval szolgál a verseny, a közönség, a zsűri, a hiteles parasztemberek ízes beszéde, a zsűri hivatalos hangja, a televíziós közvetítés esetlensége. 10 évvel később indul a Játék határok nélkül - csak azért említem, mert látható hogy mennyi kamera, mennyi pénz... 

A Csepü -ben viszont nagyon sok lelkesedés, akarat van, faluközösségek közös munkája. Mégha bizonyos ízlésbeli kérdéseken lenne mit vitatkozni, de azt is látni kell, hogy a nyolcvanas évek első fele ilyen volt.

Fontosnak tartom ide idézni a néptáncmozgalom indulását a hetvenes évek elején, és a falukutatók munkáját. Szintén divatot csináltak és tiszta forrásból építkeztek. 

Az Aprók tánca vagy Sebő-Halmos zenéje, Sebestyén Márta szereplése egyetemista körökben városi környezetben lett fontos, "trendi" volt táncházba járni, hiteles népi tárgyakat gyűjteni. 

 Az alábbi videók a táncházakról, Aprók tánca sorozatról mutatnak egy egy kis részletet. 

http://youtu.be/WX6w1_OSpkM

http://youtu.be/biUZ2Mkwpbk

http://youtu.be/PGOipyHRMIM

 

És a lakodalmas rock?

Hogy jön ez ide?  

A kérdésről akár KamaszKávéház vitát is nyithatnánk.

2. rész

Kamasz Kávéház

illusztrációnak egy rövid montázs:

/azért pont ez a téma, mert ez volt meg otthon VHS kazettán :(/ és arra bármelyik adás alkalmas, hogy a vita előkészítéséről, szerkesztésének módszereiről ejtsünk szót/

Szimulációs szerkesztői gyakorlatok:

- Mi vetődhet fel a vita során? Érvek, ellenérvek átgondolása. Mit akarunk kihozni a végén?

 - A közönség kiválasztásának szempontjai és módszerei. Hogyan befolyásolható a vita kimenetele a résztvevőkkel

 - a szerkesztő felelőssége a végeredmény meghatározásánál - lehetőségek és engedmények

 - improvizáció, kemény felkészüléssel

Mi történik a vetélkedőknél, tehetségkutatóknál?.

Tudjuk -e ki fog győzni?

Válogatás-e a válogatás.

Hol a határ? Meddig okos szerkesztés?  honnan manipuláció? 

JÁTÉK:

Vita 

témája: Jó-e hogy külföldre mennek dolgozni a fiatalok?

feladat: a vita előkészítése, kvázi szerkesztőségi értekezlet két csapatban.

Kamerás játék: Vitavezető szerepében elkezdeni a vitát. max. 3 perc.  felkonferálás, kb. két kérdés 
/választható másik téma is a gyakorlatnál/

 http://prezi.com/9eikm1hun9nd/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

Szólj hozzá!

2014. március 23. 10:00 a Boldog képek c. előadás látható a Vojtina Bábszínházban

Az előadásról képek leírások, kritikák és videó  ITT

részletek az előadásról és beszélgetés a két alkotóval 

 

Szerintem néprajz szakosoknak igazi élmény lehet, vagy kritizálható alkotás, de semmiképp sem érdektelen

Nézzétek meg, ha tehetitek!
ott van a szomszédban

Szólj hozzá!

AZ ELŐADÁS

ezzel a filmrészlettel indítottunk
Gondoljuk át, milyen a jó előadó?

Sokféle szakanyag áll rendelkezése, de mindegyik leszögezi,  hogy a jó előadó magabiztos, határozott, biztonságot sugároz, nyíltan a hallgatóság szemébe néz, tisztán, jól érthetően és hangosan beszél.
Jó,  ha valaki bemutatja az előadót, akkor neki ezt meg kell köszönni és azután fordulni a közönség felé.

Ha nincs felvezető, akkor köszönni kell és bemutatkozni. Természetesen ez kamera előtti, tévés előadásnál - ha valaki véletlenül ilyen helyzetbe kerül - a műsor stílusának és szokásainak megfelelően változik. 
Minden esetben fontos, hogy az első 10 mondatot gondoljuk ki előre, sőt, be is kell gyakorolni, hangosan.  
NAGYON  fontos a hangos gyakorlás.

Ajánlom  mindenki figyelmébe - a legjobb ebben a műfajban - Montágh Imre könyveit

Montágh Imre: Tiszta beszéd
Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem

Montágh Imréről kedvcsinálónkak egy kis videórészlet

Az előadás tartalmáról néhány gondolat: 

1. a bevezetésben érdemes elmondani, miről szól majd az előadás, kiemelni valami érdekeset, tulajdonképpen egy kis trailert, előzetest kell csinálni, hogy  csigázzuk a hallgatók figyelmét. Érdemes a mai televíziózás túlkapásait ledobva tanulni a promózási szokásokból. A figyelem felkeltésének és fenntartásának  megalapozott, kutatásokra épülő módszereit hámozhatjuk ki a sokszor idegesítő, nyomulós ajánlókból. Ilyen az ismétlés, a kiemelés, az előre utalások sora...

Az előadás közben nyugodtan meg lehet állni, szünetet tartani, /persze rövidet és hatásosat/ kérdést feltenni, /költői kérdést, mi magunk megadjuk rá a választ, de hagyjuk,  hogy induljon el a hallgatók gondolkodása. 
Az előadás szerkezetét szinte az aranymetszés szabályai szerint kell felépíteni. A főtémát az utolsó részben megismételni, kicsit továbbgondolni.

Mindehhez az kell, hogy az előadónak legyen bátorsága, önbizalma, vállalja a szerepét. Ő most előad, és fontos hogy mindenki rá figyeljen. A hangszínváltozások, a hanggal való játék, a kérdésfeltevés, a szünetek, mind olyan elem, amit gyakorolni kell.

A HANGOS, artikulált, jól hangsúlyozott beszéd az alap. Ma amikor a motyogás, a csendes beszéd a trend, aki deklamál, szónokol, az ciki, el kell hinni, hogy amikor előadást tartok, akkor nagy levegő, határozott hang, nyugodt tekintet és máris érdeklődik a hallgatóság.

Azért mondom ezt, mert a nagyon tartalmas és érdekes minielőadásoknál ennek hiánya érződött leginkább. S mivel nincs idő gyakorolni, Nektek kell otthon megtenni

és ehhez Montágh könyvei nagyon nagy segítséget adnak.

 A mini előadásokról /személyes részletes kritikák levélben/

Amiben jók voltak a bemutatók: az érdekes témaválasztás
néhányat kiemelek:

Majoros Zoli Egy napi hírrel indított. Peter Falk Falk Miksa utcai szobrának avatásáról számolt be. Bár azt feltételezte, hogy bizonyára sok turistát vonz majd a szobor, azért lettek volna olyan személyiségek a magyar történelemben, akik talán jobban megérdemelték volna... 

Oros Sára az aranymetszés szabályairól beszélt képes, rajzos illusztrációkkal. Hogyan lesz a téglalapból csigavolnal...
aranymetszes--es-csigavonal-szerkesztese.jpg

Marjai Bettina egy kevesek által ismert érdekes történetet tárt elénk. Egy friss kutatási eredmény kiderítette miért bombázták le a háború alatt a debreceni temetőt a szövetséges gépek, az egyetemen székelő német főhadiszállás helyett. Ha felülnézetből megnézzük a két épület, azok madártávlati képe az előttük levő parkkal  hasonló képet mutat. S mivel az egyetem - főhadiszállás teljesen elsötétítették, a ravatalozónál viszont égtek a lámpák, a pilóták összetévesztették a kettőt... 
dehir.hu cikk erről képekkel

55694548.jpg

egyetemlegi_250.jpg

Kovács Emese egy prezentációval készült, amelyben a 20. század és a 21. század elejének ismerkedési, bálozási szokásairól mutatott be képeket. 

vlcsnap-00026.png

Hlatky Erika témája a kultúrák közötti kommunikáció, ami valójában az elvándorló fiatalok sorsáról szólt. Figyelemfelkeltő bevezetésként azt mondta:  "...a török menyasszonyok soha nem érkeznek meg Németországba."   Egyúttal üzent a szeminárium koncepciójához illeszkedőn a jövő kutatóinak

Nyúzó Alexandra először az egyetem professzorát,  dr. Végh Lászlót ajánlotta mindenki figyelmébe, majd egy tőle hallott esetet ismertetett, a Húsvét szegetek példájából kiindulva, ahol egy közösség tönkre tette a környezetét és saját életét is

Akinek a témájára nem került sor, legközelebb a vita napon még alkalma lesz azt ismertetni és vitára bocsátani.

Arra is lehetőség van, hogy aki kimaradt, vagy javítana az előadásán, elküldheti írásban, vagy bármilyen prezentációban, rajzban, videón is.

Szólj hozzá!


A TRENDI!?

Amióta ember az ember közösségben él, mégis a felmérések szerint az emberek legtöbbje fél a mások előtt való megszólalástól

A régmúlt: szónokképzés, retorika

Mire való a szabály?
megfogadni/elvetni

Kultikus előadók az MTV történetében

A kezdetek

Kedvelt volt az u.n. KATEDRA MŰFAJ

A különleges: Öveges József

Öveges József  1895 - 1979
Kossuth díjas, 
piarista pap, fizika tanár,  tanszékvezető főiskolai tanár
a Magyar Televízió egyik legnépszerűbb előadója 1958 - 1968.

images.jpga sorozat rendezőjével Szabó Attilával

egy másik kultikus sorozat:
Születésünk titkai 
ceizel3.gif

A hetvenes évek első felében születésről, gyerek tervezésről, genetikáról, programozott szülésről nyilvánosan, tévében beszélni nagy szó volt. 
A sikerhez  persze hozzájárult a kíváló előadó személyisége is: 

vlcsnap-00036.pngdr. Czeizel Endre

Dr. Ceizel Endre - 1935 - 
orvos-genetikus, az orvostudományok akadémiai doktora
Három mondat A születésünk titkai könyvből /Wikidézetből kölcsönözve/

  • Végső érvként hadd mondjam el egy illúziómat, amely azt hiszem, általános. Félünk a haláltól. S a halállal szemben a halhatatlanság lehetőségével áltatjuk magunkat. A fáraók piramisokat építettek, a költők ódákat írtak, a mérnökök Eiffel-tornyokat szerkesztettek. A társadalmi halhatatlanság azonban sajnos, csak kevés embernek adatik meg. Van viszont a halhatatlanságnak egy hétköznapibb, de sokkal emberibb megnyilvánulása: a gyermek, a gyermekek. Hiszen gyermekeinknek átadjuk kromoszómáinkat és génjeinket, személyes nézeteinket, elveinket, tudásunkat. S gyermekeinktől remélhetjük megvalósított terveink és tetteink folytatását, elvetélt reményeink megvalósítását-s így, akinek gyermeke van, az tulajdonképpen halhatatlan..
  • Úgy éreztem tovább, hogy a szerelemgyereknek van egy más értelme is. Szerelemgyerek születik, mikor két ember nagy érzelmektől hevített kapcsolatából születik szép, egészséges gyermek. S én ilyen értelemben használom ezt a fogalmat. (Meg vagyok győződve, hogy a házasságok döntő többségéből is ilyen gyermekek születnek...)
  • Amikor a tudatosságok és a felelősséget, az „értelemgyereket” hangsúlyoztam, néhány emberben felmerül a kétely: a tudatosság túlzott hangsúlyozása talán a nagy emberi érzelem, a szerelem rovására mehet, mivel ezzel a szerelem elveszítheti spontaneitását, önfeledtségét, szépségét. Azt hiszem erről nincs szó. Nem áll szemben egymással a két fogalom: a szerelemgyerek és az értelemgyerek. Sőt ezek egymást kiegészítő szimbólumok. (...) A szerelem szépségeinek ecsetelése a költők és más „szakemberek” dolga; ők sokkal szebben tudnak erről írni és beszélni.

Videó
:

Ez egy rövid, u.n. bejátszás a sorozatból. /" bejátszó" az előadásba illeszkedő filmfelvétel /
Sajnos, ennyi található a neten ebből a tényleg nagyon népszerű sorozatból. 
A jövő kutatóknak lesz dolguk :)
kiegészítés: Bóta Gábor cikke a Népszava onlinen
http://nepszava.hu/cikk/1018572-a-horthy-korszak-lett-az-eszmenykep

gyakorlat: 
Szemmel ver, szemmel tart, szemügyre vesz, szemenszedett
SZEMES JÁTÉKOK 

Testbeszéd

Tanuljunk a klasszikustól

 Ajánlott irodalom: Montágh Imre Figyelem vagy fegyelem?!

mindez preziben is

ahol bővebb a kínálat

Szólj hozzá!

Megadtam az olvasnivalók között Horvát János tanulmányát a televíziós műfajokról.
Az első alkalommal beszélgettünk a riporter munkájáról. Igaz a hangsúlyt a riportalany szerepére tettük, hiszen riportalannyá bármikor válhatunk. Fontos megismerni a riporter munkáját, hogy tudjunk alkalmazkodni és elérjük a célt, elmondhassuk a magunk mondanivalóját

idézet:

http://mek.oszk.hu/00100/00143/00143.htm

"4.1.10. A televíziós újságírás kollektív tevékenység

Bármilyen tökéletes munkát végez is egy televíziós újságíró, hatékonysága jelentősen csökkenhet, ha az operatőri tevékenység nem ugyanolyan tökéletes, ha alkalmatlan időben kerül adásba a műsora, ha hanghibák vannak benne. Az írott sajtóban is befolyásolhatják külső körülmények egy cikk minőségét, de ennek kisebb az esélye, és nem ilyen egyértelműen hat károsan az újságírói tevékenységre. A televíziós csapatmunkában rendszerint a hangját, arcát adó újságíró jelenik meg a képernyőn, a tűzvonalban, mely a siker első vonala is. De nem feltétlenül ő a csapat vezéralakja. A hivatali rend pl. egy televíziós híradóban (főszerkesztő, napi felelős szerkesztő, bel- és külpolitikai szerkesztő stb.) kötött, mert a napi hírműsorok nem tűrik az egyszemélyi rögtönzéseket, és rendszerint nem lehet őket személyre szabni. (Ezzel szemben a talk show központi figurája olyasvalaki, akinek egyre inkább színészi képességekkel is rendelkeznie kell. E figurákat inkább külön fejezetben tárgyaljuk, ott ahol a televíziós személyiségekről szólunk. Az itt leírtak számos eleme azonban rájuk is vonatkozik.) E fejezetben a képernyőn is szereplő, de esetleg csak a képernyő mögött munkát végző személyekről szólunk, akik egyben szerkesztők, hírek után járó újságírók, és az ő felelősségük, hogy az információs műsorok elkészüljenek. Mindehhez kiindulópontunk az, hogy a képernyőn szereplő újságírók csak akkor tudják tevékenységüket magas fokon kibontakoztatni, ha van saját szerkesztői tapasztalatuk, illetve ha a munka folyamatában maguk is részesei a szerkesztői tevékenységnek. Ez hírműsorok esetében szorítkozhat az aznapi közös döntésekre, más esetekben viszont hosszú előkészítő munkát is jelenthet.

4.1.11. Tudásanyag

A jó televíziós riporter tudja és érzi, mit lát éppen a kamera, és hogy a mutatott kép mennyiben hat mondanivalója mellett vagy éppen ellenében. Hangját, öltözékét, személyisége minden kellékét harcba vet(het)i a beszélgetés sikere érdekében. Egész tudásanyagának állandóan mobilizálható állapotban kell lennie, vagyis nem engedheti meg magának, hogy rosszul idézzen egy verssort a beszélgetésben, hiszen nem írhatja be utólag az írógépnél ülve pontosan. Nem emlékezhet rosszul évszámokra és nevekre abban a tudatban, hogy majd utólag a kézikönyvtár segítségével korrigálja mindazt, ami hibás, ott és azonnal, egyszeri alkalommal kell mindent jól mondania. A tudásanyag mobilizálhatóvá tétele, állandó jelenléte rutin, gyakorlat és olvasottság eredménye, és sajnos sokszor egyben gátló tényező is. A hibázástól való félelem oda vezetheti a riport készítőjét, hogy tartózkodjék olyasmi közlésétől, amely esetleg színesíthetné a beszélgetést, de fennáll a veszélye annak is, hogy pontatlansága nevetségessé teszi a műsorvezetőt. Így születnek a biztonsági riportok, melyek nem lesznek soha kiemelkedőek, de nagyot bukni sem lehet velük. És ez is nagy különbség a két műfaj művelői között: Írott sajtóban nehéz olyan nagy és nemegyszer villámgyors népszerűséget szerezni, mint a képernyőn: igaz, bukni sem lehet olyan óriásiakat és egész életre szólókat, mint a televízióban.

4.1.12. Kérdések és válaszok

A jó televíziós riporter az interjúalany tudásán belül mozog, csak akkor lép ki onnan, ha beszélgetőtársát meg akarja zavarni, vagy szándékosan humoros helyzetet akar teremteni. (Pl. ha a közkatonát a nemzetbiztonság egészéről faggatják.) A riporter közvetítő, akin keresztül a hírek, események értelmet nyerhetnek. Jó fordítóként viselkedik, aki a bonyolultat érthetőre fordítja. Ehhez előzetes információra, tudásanyagra van szüksége. A közönséget képviseli, és elsősorban a közönségnek tartozik felelősséggel.

Nem helyes, ha a riporter összes kérdését előre leírja, és az sem tanácsos, hogy teljes hosszában pontosan megtervezze beszélgetését. Az élő beszélgetések szépségét éppen az adja, hogy a gondolatok ott és akkor születnek. Az azonban tanácsos, hogy a beszélgetésnek előre tervezze meg a fonalát, esetleg két-három kérdést előre gondoljon ki, de a többinek ott kell születnie a beszélgetésből fakadóan. (A leírt kérdésekkel a legnagyobb baj az, hogy megalkotójuk görcsösen igyekszik ragaszkodni hozzájuk, még akkor is, ha a beszélgetés már régen más irányba kanyarodott. Mi több, ha az interjúalany megpillantja a kérdéseket tartalmazó papírszeletkét, akkor biztosan elkéri, és ennek nehéz ellenállni.)

A jó kérdezés az egyik legnehezebb televíziós újságírói feladat. Kerülni kell, hogy általános válasz szülessék, vagy az alany mellébeszéljen, de ezt nem sértő, agresszív módon kell elérni. Empátiára, vagyis beleérző képességre van szükség, és egyben annak a biztos tudatára, hogy a kérdező mögött ott áll a néző - és többnyire a televíziós intézmény is.

4.1.13. Általános riporter-szakriporter

A televíziós műsoridő kevesebb, mint az újságok biztosította tér. Kevesebb a szakműsor, s ezért nagyon nagy luxus volna, ha egy riporter egyetlen szakterületen dolgozna csak. Ez olyan országban történhet meg, ahol az egymással versenyző csatornák műsordömpingje lehetővé teszi, mi több megköveteli a sok műsor, és ezzel együtt a televíziós szakriporterek jelenlétét. Ebben a pillanatban az USA és Anglia ilyen ország. Európában gyakoribb a több témával foglalkozó úgynevezett általános riporter, aki esetleg szakértő egy témában, de a többiben nem az. Átlagos riporteri rutinnal majd minden területen fel lehet tenni három kifogásolhatatlan kérdést; de hogy ezek mennyire felszínesek, az csak akkor derül ki igazán, ha szakértő kezd vizsgálódni ugyanabban a témakörben. Az ilyesfajta összehasonlítás lehetősége azonban ritka. A televíziós riporterek többségében megvan a szakosodás vágya, ennek a lehetősége azonban kicsiny. A televíziózás kezdeti szakaszában a képernyőn szereplő figurák rendszerint szinte minden műfajban részt vettek. Ezek az úgynevezett all-round, mindenre alkalmas riporterek, általános ismereteiket és intelligenciájukat használva igyekeztek jó munkát végezni riportban, interjúban, játékvezetésben, vagy éppen talk-show-ban. Nagyon hamar bekövetkezett azonban a szakosodás. A sport és a híradó volt kezdettől fogva az a műfaj, melyből esetleg lehetett kirándulni, de amelybe kívülről belátogatni szinte lehetetlen volt.

A sokműfajúság veszélyei és előnyei könnyen beláthatók. Veszélyei: a felületesség és a biztonsági kérdezés. Előnyei: a kérdező nem válik szakbarbárrá, továbbra is inkább a nézőt és nem a kérdezett felet képviseli."

idézet vége

A kereskedelmi televíziók - s ma ezek vesznek körül bennünket - máshogy  gondolják a televíziózást. Erről is sok tanulmány szól. most egyikből egy rövid idézet- az egészet is érdemes elolvasni

http://www.mediakutato.hu/cikk/2007_04_tel/04_mufajhatarok_osszemosodasa

"Mindenekelőtt sietek kijelenteni, hogy nem új keletű a felfedezés, miszerint a modern kereskedelmi televíziózás módszerei és céljai jelentős mértékben különböznek az „őstelevízióéitól”. A médiapesszimisták2 éppen azt kritizálják a televíziókban, ami a kereskedelmi televíziók célja, hogy ugyanis nem nevelni és művelni akarják az embereket, azaz elérni, hogy a nézők alkalmazkodjanak az ő kínálatukhoz, hanem – mint a piaci versenyben mindenhol – alkalmazkodni próbálnak a nézői elvárásokhoz. Azaz a piacot a kereslet és a kínálat együttesen alakítja. A televíziós piac egyre bővülő kínálata és a távirányító feltalálása óta nem is tehetnek mást, ha azt szeretnék, hogy őket nézzék, s ne a konkurenciát, azaz győztesen akarnak kikerülni a piaci versenyből. S melyik profitorientált vállalkozás szeretné ennek az ellenkezőjét? Eco szerint a leginkább az különbözteti meg az őstelevíziót a neotelevíziótól, hogy míg az előbbi folyamatosan a külvilágról beszélt, azt a célt kitűzve maga elé, hogy távoli, ismeretlen helyeket, embereket és eseményeket hozzon be az emberek otthonába, addig a neotelevízió legfőbb célja a nézettségi verseny megnyerése, ezért azt nyújtja, amire egy átlagembernek valójában szüksége van."

http://youtu.be/c5H7FY_DSWo 

 

Az ELŐADÁS témájához még egy idézet:

http://mek.oszk.hu/00100/00143/00143.htm

  •          4.1.8. Nem szavakkal történő kommunikáció
  •          A műsorközlő anélkül, hogy megszólalna, képes kibocsátani olyan képi jeleket, melyek minősítik viszonyát az adott közleményhez vagy partnerhez. A miniszterelnök tárgyalásairól szólhat mosolyogva és szigorúan, elhúzott szájjal vagy lelkesen. Mélyen a kamerába nézve ejtheti ki a 'fizetési mérleg romlása' mondatrészt, ezzel is külön hangsúlyt adva a szomorú ténynek. A beszélő személy tehát a szövegen kívül egyéb kommunikációs eszközöket is csatasorba állíthat (vagy állít akaratlanul), melyek erősíthetik, vagy gyengíthetik a szövegi tartalmat. Mindez nem elsősorban a híradó típusú műsorokra jellemző - ott ugyanis a műsorközlők igyekeznek fegyelmezetten viselkedni -, hanem sokkal inkább az úgynevezett beszélgetős műsorokra, ahol a stúdióban ülők személyes kapcsolatrendszerének egésze és a környezet - tehát a verbális és a nem-verbális kommunikáció együtt - képes a legtökéletesebben az üzeneteket közvetíteni.
  •        Ám nemcsak a képernyőn megjelenő személy, de a műsorkészítők mindegyike, az operatőr, a rendező is élhet tudatosan, vagy tudattalanul ezekkel a nem verbális -, más néven metakommunikációs lehetőségekkel.
  •          A metakommunikációs kódokat három csoportba sorolhatjuk.
  •          - viselkedési kódok (mosoly, nevetés, sírás, gesztusok, mimika, a figyelem vagy unalom kifejezése stb.)
  •          - mesterséges kódok (ruházkodás alkalomhoz illően, vagy attól eltérően, stúdió-berendezés, tárgyak stílusa stb.)
  •          - eljárási és környezeti kódok (az adott műsorrész és az egész viszonya)
  •          Itt az a fontos, hogy a tudósítás a műsor vagy műsornap mely részében kap helyet, illetve az adott műsorban hol és milyen környezetben helyezkedik el, milyen felvezetés előzi meg, milyen zenei vagy hanghatások kísérik.
  •          Mindezek az elemek együtt és külön-külön is hatnak. A végső üzenetek szempontjából egymás hatását erősíthetik és gyöngíthetik is. Gondoljunk egy halálhírt bejelentő, harsány öltözékű bemondóra, vagy arra, hogy valaki egy show-műsort akar egy esetleges gyásznapon levezetni úgy, hogy az egészet megoldottnak véli gyászruha felöltésével. A metakommunikációs kódok alkalmazása ösztönösséget és tudatosságot egyaránt jelent. A tudatos alkalmazást komoly kutatások segítik ma már, hiszen helyesen választott kódokkal az üzenetek hatékonysága nagy mértékben fokozható."

 

Szólj hozzá!