Néprajz és Média

100 év múlva mi lesz fontos?

Állandó oldalak

Naptár

július 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
KAMERÁT KÉZBE!
kamera_majom.jpg
6. rész
MOST MEGMONDOM, HOGY LEGYEN...

Sorozatunk  1. részében  elhatároztuk, hogy filmet készítünk.
A  2. részben ki kellett találni, miről is szóljon a film és mi legyen a műfaja.
A 3. részben  a forgatókönyv elkészítéséhez kívánt segítséget adni,
4. részben megnéztük milyen munkatársakra lesz szükséged, s kinek, mi a dolga
Az  5. részben egy vendégelőadás volt az operatőr munkához kapcsolódó linkekkel
Most következik a hatodik rész:

TECHNIKAI FORGATÓKÖNYV

Mikor van rá szükség? Ha a felvételek több helyszínen, esetleg több kamerával, díszletben, kellékek és ruhák igénybevételével történik
Miért van erre szükség? - A munkatársaknak szükségük van arra az információra, hogy melyik nap, melyik helyszínen, mi kell ahhoz a jelenethez, ami felvételre kerül
A technikai forgatókönyvet a rendező készíti a gyártásvezető közreműködésével

A technikai forgatókönyvben szerepeljen:

- helyszínlista - tervezett díszlet rajzai

- kamerák száma, elhelyezkedése

- világítási beállítások

- a szereplők és a kamera mozgása, kompozíciók

- hangok, szöveg, effektek, utószinkron

- utómunka trükkök,

 

Nézzük meg milyen jó tanácsokkal szolgál a Teleschola

Az adott jelenet leírását tehát a technikai forgatókönyvben a képi oldalon azzal kezdjék, hogy belsőben, vagy külsőben játszódik-e. Ezt követően adják meg, hogy mit vagy kit (kiket) látunk a képeken. Ha ez fontos, írják le a szereplők öltözékét, hajviseletét, a berendezési tárgyakat is. Különösen fikciós filmeknél - célszerű snittekre lebontani a jelenetet, s megadni a plánt, a kameraállást, a kameramozgást, a fényviszonyokat, a kompozíciót stb. Természetesen lehetőség van jelenetekre, képekre lebontott rajzos story board benyújtására is.

Dokumentumfilmek vagy riportfilmek esetén természetesen ad hoc helyzetek is adódnak, s ilyenkor nem lehetséges minden egyes kép előre megtervezése. De még ilyen esetben is célszerű megtervezni a jelenet első és utolsó képének jellemzőit, hogy össze lehessen hangolni az előző jelenet utolsó, illetve a következő jelenet első képével a paramétereket. Interjúbetétek esetén, természetesen nem kell leírni az interjúalany válaszát, minthogy az a tervezés során nem ismerhető. Azonban a főbb kérdések, illetve a várható válaszok körvonalazása a szinkron oszlopban kapjon helyet. Viszont a narráció és a szinkronok közötti átkötőszöveg már legyen előzetesen kidolgozva a technikai forgatókönyv narráció oszlopában.

Ügyeljenek arra, hogy az adott jelenet megfelelő oszlopában utaljanak az atmoszféra, illetve a zene erősségére, halkuló vagy felerősödő voltára. Itt szeretnénk emlékeztetni a technikai forgatókönyvek másik szerepére: a gyakorlatban több szakma képviselői dolgoznak ugyanazon film elkészítésén. A feladatok szakmák szerinti elkülönítése a film forgatásának előkészítéséhez, illetve a keveréshez akkor igazán áttekinthető, ha minden közreműködő a technikai forgatókönyv egy meghatározott részén, azonos oszlopban látja a saját feladatát. Ez is a minél világosabb tagolásra kell, hogy ösztönözzön bennünket.


Persze manapság a nagyüzemi műsorgyártás korában pl. a tévésorozatok esetében a kamerák már beállnak a helyükre maguktól - mint annakidején a jó szódáslovak, akik a kocsmából hazáig jobban tudták az utat, mint a gazdájuk - de mi most nem foglalkozunk ezekkel a kreativitást mellőző képi műfajokkal, mi valami eredetit szeretnénk, és ehhez gondolkodni és tervezni kell. Mert ha az érzéseidet mások számára is látható képpé akarod formálni, akkor tudnod kell annak a módját. De vigyázz, ne a mások által már kipróbált, kitaposott úton haladj, nyugodtan szegd meg a szabályokat, de ahhoz hogy megszegd őket, először meg kell ismerned. Na ez egy nagy igazság volt. Sokra mész vele. Azért mutatok egy kis részletet egy profi technikai forgatókönyvből. MAga a jelenet bizonyára mindenki számára ismerős


Technikai forgatókönyv példa:
Csukás István Süsü, a sárkány c. irodalmi forgatókönyve alapján készítette: SZABÓ ATTILA rendező

virtual_0001.jpg

virtual_0004.jpg

 

virtual_0003.jpg

 

A forgatókönyv stencilezéssel került sokszorosításra 1980 -ban

ablakos.gif


 Ha nem ilyen bonyolult filmet gondoltál ki, akkor természetesen az előkészületek is egyszerűbbek

A lényeg: ne olyanról gondolkodj, amit már láttál valahol
Mindig gondold át, és írd le, hogy mit is szeretnél, sokkal gördülékenyebben megy, ha van egy terved

1. rész 2. rész - 3. rész 4. rész 5. rész - 6. rész

Címkék: Süsü technikai forgatókönyv a sárkány

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://neprajzesmedia.blog.hu/api/trackback/id/tr695884014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.